Kissaklinikka

Kissaklinikka AlmaVet Cat keskittyy vain kissapotilaiden terveyteen ja hoitoon. Kissamainen käsittely, kissojen erityispiirteiden huomiointi sekä rauhallinen hoitoympäristö, pystytään turvaamaan kissojen ikiomalla klinikalla erinomaisesti!

AlmaVet Cat on toukokuussa 2021 avattu kissojen ihan ikioma eläinlääkäri Jyväskylässä. AlmaVet Catin perustaja on eläinlääkäri Julia Haukilintu. Julialta löytyy laaja-alaista osaamista kissojen sairauksista, sekä neuvoja kissojen terveydenhoitoon. Vuonna 2023 Julia oli hakemassa lisäoppia aiheesta Australiassa. Julia palasi takaisin Jyväskylään vuodenvaihteessa 2024.

Syksyllä 2022 kissaklinikka sai vahvistusta, kun eläinlääkäri Jenni Aalto tuli mukaan kissaklinikan toimintaan. Jennillä on monipuolista kokemusta eläinlääkärin työstä, ja hän on intohimoinen kissaharrastaja.

Eläinlääkäreiden lisäksi kissaklinikallamme työskentelee kaksi ainoastaan kissojen hoitoon keskittyvää klinikkaeläinhoitajaa, Suvi ja Susanna. Kissan hyvä hoito perustuu osaavaan, kissan käsittelyä ymmärtävään hoitotiimiin ja tiloihin jotka on omistettu vain kissoille. Päiväsairaalassamme on tilat viidelle kissalle.

Kissaklinikan ajanvaraukset numerosta 0447773100. Nettiajanvaraus osoitteessa www.almavet.fi/ajanvaraus. Kiireettömissä asioissa voit ottaa yhteyttä myös sähköpostilla kissaklinikka@almavet.fi.

Kissaklinikan aukioloajat:
Ma 14-19
Ti-to 9-19
Pe 9-15

Kissaklinikan palvelut

Kissan senioritarkastus

Kissat ovat pitkäikäisiä lemmikkejä. Senioritarkastuskäynnillämme paneudumme erityisen huolellisesti juuri sinun sohvapantterisi terveydentilaan ja kissanpäiviä mahdollisesti uhkaaviin vaivoihin. Aikaa on varattu reilusti esitietojen keräämiseen. Kissat ovat mestareita piilottelemaan sairauksiaan, omistajan intuitio ja kokemukset ovat tärkeässä osassa sairauden syyn selvittelyssä. Ensimmäiset vihjeet alkavasta vaivasta saadaan usein esimerkiksi käytösmuutosten perusteella. Käynnillä edetään kissan ehdoin, oli kysessä sitten jännittynyt tai rentoutunut eläinlääkärikävijä. Senioritarkastuksessa tutkimme kissan aina nenästä hännänpäähän. Tarkastukseen kuuluu verenpaineen mittaus, tutkimme myös verinäytteet sekä kotoa tuodun virtsanäytteen. Virtsanäytteen keruu kotona voi kuulostaa hankalalta, mutta se onnistuu suurimmalta osalta kissoista oikein mallikkaasti. Saat keräysohjeet ajanvarauksen yhteydessä!

Veri ja virtsakokeista etsimme merkkejä alkavista sairauksista, erityisesti vanhemmalle kissalle yleisistä kilpirauhasen liikatoiminnasta ja kroonisesta munuaisten vajaatoiminnasta. Kissan senioritarkastuksia löytyy kahta eri tasoa, perustasoinen ja laaja. Näiden ero on verikokeiden laajuudessa. Verenpaine tarkastetaan kaikilta, sillä yllättävän moni ikääntyvä kissa kärsii korkeasta verenpaineesta.

Perustasoisen senioritarkastuksen yhteydessä tarkistetaan verenkuva sekä suppeat elinarvot (munuais- ja maksa-arvot, proteiinit, verensokeri). Laajan senioritarkastuksen yhteydessä verikokeista katsotaan edellisten lisäksi myös elektrolyytit, kilpirauhashormoni ja hieman laajemmat elinarvot. Saat kaikki muut paitsi kilpirauhasarvon heti odotellessa!

Senioritarkastuksen laajuus arvioidaan aina kissakohtaisesti, eikä sitä tarvitse päättää kotona etukäteen. Senioritarkastus on tärkeä osa vanhenevan kissan ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Se on tarkoitettu oireettomille ja perusterveille, ikääntyville kissoille. Mikäli kissallasi on sairauden oireita tai poikkeavaa käytöstä, varaathan tähän erillisen eläinlääkärikäynnin.

Varaamme vanhenevan kissan terveystarkastukseen aikaa aina kokonaisen tunnin, jotta eläinlääkärillä on taatusti aikaa edetä käynnillä kissan ehdoilla, ja vastata kaikkiin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

Senioritarkastus perustaso:

• Kattavat esitiedot
  • Huolellinen kliininen yleistutkimus
  • Rokotusten päivitys ajan tasalle, loishäätösuunnitelma
  • Virtsanäytteen tutkimus (kotoa tuotu näyte)
  • Verenpaineen mittaus
  • Verinäytteen otto ja analyysi, sisältää verenkuva ja peruselinarvot
  • Jatkosuunnitelma kissasi terveyden tukemiseksi

Senioritarkastus laaja:

• Kattavat esitiedot
  • Huolellinen kliininen yleistutkimus
  • Rokotusten päivitys ajan tasalle, loishäätösuunnitelma
  • Virtsanäytteen tutkimus (kotoa tuotu näyte)
  • Verenpaineen mittaus
  • Verinäytteen otto ja analyysi, sisältää laajat elinarvot, verenkuva sekä kilpirauhasarvo
  • Jatkosuunnitelma kissasi terveyden tukemiseksi

Kissan hammashoito

Hammassairaudet ovat yksi yleisimmistä sairausryhmistä kissoilla. Teemme kaikki kissojen hammashoidot aina inhalaatioanestesiassa. Kissojen hammashoitoon sisältyy hammastarkastus ja hammaskartan teko, hammaskiven poisto, hampaiden kiillotus sekä kaikilta kattimateilta myös koko suun röntgenkuvaus.

Ai miksi koko suun röntgenkuvaus? Tutkimuksissa on todettu, että peräti 40%:lla kissoista, joiden hampaat ovat ulkonäöllisesti ja instrumentein tarkistettuna terveitä, löytyy silti hoitoa vaativia muutoksia hampaiden juuritasolta. Nämä muutokset voidaan havaita vain hammasröntgenin avulla. Juurialueen muutoksia voivat olla esimerkiksi parodontiitti eli hampaan kiinnityskudoksen tulehdus tai syöpymä. Molemmat vaivat ovat eteneviä ja aiheuttavat suussa kipua. Havaitsemalla vaivat ajoissa, pystymme pitämään kissasi hyvinvoinnista huolta ja ehkäisemään hammasperäistä kipua.

Paras tapa ennaltaehkäistä kissan hammassairauksia on säännöllinen hampaiden harjaus. Tämä voi kuulostaa mahdottomalta tehtävältä, mutta asia ei suinkaan ole niin. Saat opastusta kissasi hampaiden harjaukseen käynnin yhteydessä!

Kissanpennun hyvinvointipaketti

Kissanpennun paketti sisältää ensimmäiset rokotukset (12vk ja 16vk), terveystarkastuksen, yksilöllisen loishäätösuunnitelman teon sekä laajan infopaketin kissan perustarpeista. Lisäksi saat opastusta ruokintaan sekä kissan hampaiden harjauksen opetteluun. Huomioimalla kissan lajityypillisen käyttäytymisen erityispiirteitä jo pennusta asti, ennaltaehkäistään ongelmakäyttäytymistä ja vähennetään kissan kokemaa stressiä. Näin ehkäisemme myös useita kissalle tyypillisiä sairaustiloja, joita hoidamme valitettavan usein klinikalla.

Paketti sisältää kaksi 30min rokotuskäyntiä sekä tarvittavat rokotteet ja tunnistusmerkinnän (mikrosiru voidaan asentaa vasta sterilaatio/kastraatioleikkauksen yhteydessä varsinkin jos pentu on arka ja pelkää käsittelyä).

Kissan ongelmakäyttäytymiskäynti

Pissa muualla kuin laatikossa toistuvasti? Kissojen välinen nujakka? Kissa ärhentelee ihmiselleen? Kissan ongelmakäyttäytymiskäynnillä paneudumme kissasi ongelmakäytökseen ajan kanssa. Joskus käyttäytymisongelmalle löytyy selkeä syy, joskus taas se vaatii pidempiaikaista salapoliisityötä. Ongelmakäyttäytymispotilaiden kohdalla on oleellista tarkistaa kissan terveydentila, sillä monet sairaudet voivat aiheuttaa muutoksia kissasi käyttäytymisessä.

Mikäli terveydestä ei löydy huomautettavaa, lähdetään syytä etsimään muista asioista, kuten perheen laumadynamiikasta tai kotiympäristöstä. Näissä tilanteissa omistaja on avainasemassa ja usein hänelle määrätäänkin hieman kotiläksyjä kissan tilanteen kartoittamiseksi. Kissan ongelmakäytöskäyntiin sisältyy jatkoseuranta ja tilanteen kontrollointi sähköpostitse 2kk ajan käynnistä. Kissan ongelmakäyttäytymiskäynti on tarkoitettu kissoille, joilla on toistuvasti ihmistä häiritsevää käytöstä: esimerkiksi virtsailua tai ulostamista muualle kuin laatikkoon, väärien paikkojen raapimista tai ärhentelyä muille perheen jäsenille (ihmisille tai eläimille).

Kissan ongelmakäyttäytymiskäynti sisältää:

• Laajat esitiedot
  • Eläinlääkärikäynti 60min, sisältää kliininen yleistutkimus
  • Mahdolliset verikokeet laskutetaan erillisen hinnaston mukaisesti
  • Tilanteen kontrollointi ja jatkoseuranta sähköpostitse 2kk ajan käynnistä.

Sairaan kissan aloituskäynti kissaklinikalla

Vaikka kissat ovat keskimäärin terveitä lemmikkejä, joskus kuitenkin sairaus iskee, ja tarvitaan eläinlääkärin apua. Varaamalla suoraan ajan kissaklinikalle varmistat, että kissaasi hoitaa heti alusta alkaen erityisesti kissojen sairauksiin perehtynyt eläinlääkäri.